Wednesday, April 20, 2011

cerita ank murid

aku ni mmg sensitip skit..aku xleh tgk org mintk sedekah xkira la kt mane..aku mmg rs sedih.lantak org nk ckp diorg kata sindikit ke..yg penting niat kita menderma dan ikhlas kerana ALLAH..bukan nk menunjuk2 tp sedekah itu adalah amalan yg mulia n sedikit sbyk mampu meringankan beban mereka..

sbnrnye aku nk story skit pasal isu 'sensitip' ini di sek..br2 ni ank muridku xdtg selama 2ari..xpenah dia ponteng kelas tanpa memberitahuku sbg guru kelasnya..pd keesokann arinye aku mula sibuk menanya rakan2 karibnya di kelas. aku nekad if diorg xtau gak aku akan call parentsnya. lastly, aku diberitahu bapa kpd si Voon Zhen Cheng ni meninggal dunia kerana sakit jantung. terkejut aku...sbb ank muridku ni slalu cerita yg bapanye sihat n maknya lumpuh sebelah bdn.so, bapanye la yg mjaga ibunya...sudah takdir Tuhan suaminya yg pergi dahulu...

aku plak yg rs sedih sgt.aku xleh bygkan klu diriku berada dlm situasi yg sbegitu..aku trs pergi jumpa p.k utk mintk permission buat tabung penyayang..kutip derma bg mmbantu keluarga Voon..dgn bantuan kaunselor sek ku, kami berjaya kutip hampir enam ratus ringgit..wlpn ank muridku bkn seagama or sebangsa dgnku tp aku amt myayangi mereka bagaikan ank ku sendiri...

slps bbrp ari Voon pn dtg ke sek...aku suruh dia berjumpa dgnku. aku tgk mukanya muram je.sepatah yg kutanya,sepatah jugala yg dia jwb.lain benar sikapnya sblm ni..klu x tak kan kulantik dirinya sbg calon pengawas..aku beritahunye "klu u ada apa2 masalah, u bole jumpa saya..dan sy sedia mendengar n cuba membantu sedaya mampu"..dia hanya angguk. petang tu, abg sedaranya dtg ke bilik kaunseling utk sesi penyerahan duit derma hasil sumbangan pljr2 n guru2 sek..terima kasih semua!!!! hanya Tuhan yg mampu membalasnya budi anda semua...=)

Voon n abg sedaranya

ms yong penah mmujiku katanye aku mmg guru yg prihatin.seingt aku msk ni dh 4x kali aku berjaya membantu pljr2 ku yg bmasalah.1 st aku mbantu pljr susah yg xmampu byr yuran sek dgn meminta sumbangan PIBG n 2x aku m'apply' biasiswa utk pljr2 yg cemerlg dlm golongan susah...so alhamdulillah semuanya berjaya..aku bersyukur n berharap sedikit sbyk dpt mbuka mata ank2 muridku yg x sebangsa dgnku spy mengerti akan erti muafakat dan muhibbah tanpa mengira bangsa dan agama..aku sokong 1malaysia!!

No comments:

Post a Comment