Thursday, May 3, 2012

cerita protes

mmg pening apabila mmikirkan  kecetekan pemikiran ank2 muridku..mereka seolah2 tiak berfikir sblm bkata2...

begini..aku terangkan ciri2 habitat yg sesuai utk kehidupan organisma hidup..salah satu cirinya adalah persekitaran yg selamat serta bebas drp segala bentuk ancaman ...

adakah mereka suka tinggal di tempt yg slmt spt di ngr kita?jawapan meraka YA..ramai yg bersetuju..

terangku lagi bhw kita sbg rkyt Malaysia spatutnya bsyukur kerana negara kita aman dan selamat.sbg contohnya, mereka bole dtg ke sekolah dgn slmt tnapa ada rasa takut dan bimbang..

tiba2..salah seorg pljrku yg juga pengawas mengangkt tgn memeberitahu kls yg dia x bersetuju.katanya dia sukakan cabaran..aku mmg perasan sikap protesnya ttg ptadbiran ngr dr thn lps semasa aku mengajrnya Pendidikan Sivik..rupa2nya dia masih x insaf..

klau dahulu aku menjawab dgn geram spy dihantar ke negara China dimana tmpt asal nenek moyangnya kerna dia mmg x tahu bersyukur...

tp kali ini...aku beri jwpn yg lbh sinis..

ok skrg sy pasti kamu mahukan tmpt tinggl yg mencabar bukan?

mmm..bolekah sy letakkn kamu di dlm kandang harimau yg tidak jinak dlm masa sehari?

ku lihat dia terdiam.....

dlm hati berharap bdk sorg ini akan berubah...jika tidak dia mungkin mjd salah seorg gunting dlm lipatan...




No comments:

Post a Comment